Zobrazení textu: Možnosti odstoupení od smluv uzavřených spotřebiteli

Název: Možnosti odstoupení od smluv uzavřených spotřebiteli
Průvodce spotřebitele
Autoři: JUDr. Zdeňka BUREŠOVÁ, Mgr. Viktor VODIČKA
Vydalo: Sdružení českých spotřebitelů, 2020
Stav: Zpracováno SONS ČR
Tato publikace pochází z Knihovny digitálních dokumentů.
* * *

Poznámka digitalizátora
Začátky hlavních kapitol jsou označeny dvěma znaky number - psáno ##
Začátky jednotlivých podkapitol jsou označeny znakem number - psáno #
Začátky textu psaným tučným písmem jsou označeny dvěma znaky hvězdička – psáno **
V dokumentu byl použit pro označení kapitol styl Nadpis úrovně 1 a 2
Pod touto poznámkou digitalizátora je vložený odkazovatelný obsah.
Konec poznámky.

Obsah

PŘEDMLUVA
1. Úvod
2. Spotřebitelské smlouvy podle občanského zákoníku
2.1 Odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodů
2.2 Odstoupení od smlouvy kupní s uvedením důvodů
3. Spotřebitelské smlouvy podle zvláštních předpisů
3.1 Odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru
3.2 Odstoupení od smlouvy o dodávkách elektřiny a plynu
3.3 Odstoupení od smlouvy o poskytování elektronických služeb
3.4 Odstoupení od smlouvy o zájezdu
3.5 Odstoupení od jiných smluv
4. Závěr
O AUTORECH
Edice PRŮVODCE SPOTŘEBITELE
# Tiráž

Tato publikace byla připravena v rámci projektu Služby pro zodpovědného spotřebitele a korektní trh pro rok 2019, financovaného z neinvestiční dotace Ministerstva průmyslu a obchodu a státního rozpočtu ČR, za což velmi děkujeme.
ISBN 978-80-87719-72-5 (Sdružení českých spotřebitelů, z. ú.)

# PŘEDMLUVA

Dostáváte do rukou publikaci, která vychází z praxe a z celé řady případů, ve kterých se na nás jako spotřebitelé obracíte s prosbou o radu, co máte dělat, když jste s nějakým podnikatelem uzavřeli nevýhodnou smlouvu anebo když jste hrubě nespokojeni s kvalitou a vlastnostmi zboží, které jste si u něj zakoupili, anebo také často i služeb, které jste si u něj objednali.
Jejím hlavním cílem je seznámit vás s jednotlivými typy smluv, od nichž jako spotřebitelé můžete během určité doby odstoupit anebo pro jejichž ukončení, protože jste je uzavřeli jako spotřebitelé, platí podle našich právních předpisů zvláštní podmínky.
Pochopitelně zde nemůžeme obsáhnout všechny případy, ale soustředili jsme se jen na ty nejběžnější, a obdobně v ní musíme odhlédnout i od některých dalších aspektů odstupování od smluv spotřebiteli, jako je např. odpovědnost spotřebitele za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku jeho opotřebení, a i od některých dalších souvislostí, protože by to bylo na úkor její stručnosti a přehlednosti.
Rádi bychom totiž, abyste si po seznámení se s touto publikací Sdružení českých spotřebitelů uvědomili zejména svoje práva související s možností odstoupit od nějaké smlouvy, a také jejich rozsah a podmínky, které je zapotřebí pro úspěšné odstoupení od smlouvy naplnit, protože se při naší poradenské činnosti často setkáváme i s tím, že tyto podmínky naplněny nejsou anebo že je na odstoupení od smlouvy pozdě.
Jako spotřebitelé bychom si, jak už napovídá i název této publikace samotné, proto měli v první řadě uvědomit, že právní předpisy nám k uplatnění našich práv dávají pouze možnost, ale že je na nás, abychom se s nimi seznámili a uměli je využít. A stejně tak je naší odpovědností, abychom nečinili ukvapená rozhodnutí, a abychom se se smlouvami, které uzavíráme, lépe seznámili.
Právo odstoupit od smlouvy podle zvláštních předpisů i včetně možností, které nám k tomu jako spotřebitelům dává občanský zákoník, je tu především proto, aby nám jako slabší straně ve smluvních vztazích s podnikateli pomohlo šetřit i čas a peníze, pokud už nějakou špatnou smlouvu uzavřeme nebo pokud si koupíme nějaké špatné zboží a hned toho litujeme, anebo když se i výrazně změní cena služeb, které jsme si sjednali, anebo i pokud plnění zásadně neodpovídá našim představám, a jsem tak v tomto ohledu velmi vděčný i Radě seniorů ČR za její spolupráci při přípravě této publikace a za pozornost, kterou textu ve svých poznámkách a postřezích věnovala.
Věřím, že si tak najde cestu právě i k seniorům, kteří patří bezesporu mezi nejzranitelnější skupinu spotřebitelů u nás, a rád bych na tomto místě poděkoval také Ministerstvu průmyslu a obchodu, které vydání této publikace spolufinancovalo, a s jehož podporou tak zde i opakovaně můžeme uvést, že „Jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit“.

Mgr. Viktor Vodička, ředitel ústavu






Zpět