Obzor 9/2024
INTIMITA NAŠICH PŘEDKŮ: Česko v devadesátkách: chrám sexu (2. část)
Jaroslav KrupkaDnes už to tak nepůsobí, ale v první polovině 90. let bylo porno a sex obecně jedním z nejvýraznějších vizuálních znaků toho, že se v někdejším Československu zhroutil socialistický režim a že přišla jiná doba. Dokončení článku.
První dívkou, která z českého Playboye pronikla i na stránky toho amerického, pak byla už zmíněná Jana Štefánková, která si v roce 2004 zahrála i v českém filmu – v detektivce Bolero ztvárnila milenecký pár právě s Jiřím Bartoškou, který pro Playboy namluvil první reklamu.
Kromě aktů se v prvním čísle Playboye objevily i statě Milana Knížáka, Miloše Kopeckého, Bohumila Hrabala či Jiřího Suchého; a řada reklam na prémiové zboží.
„Žralok“ na mediálním trhu
Časopis si však také hned prvním číslem „naběhl“: pro portrét novodobého úspěšného podnikatele si tehdy zvolil Pavla Kadlčáka, navrátilce z emigrace a zakladatele dnes už dávno zapomenuté (a zkrachovalé) firmy Casper, který chtěl v Československu rozjet prodej osobních počítačů. Rozhovor měl titulek Žralok v akváriu, a představoval Kadlčáka coby „hvězdu dnešních rozkolísaných dnů, možná příštího českého Trumpa nebo Onassise“. Podnikatel se bohužel nestal ani jedním, a rychle doplatil na divoké poměry ve firmách začátku 90. let – firmu mu vytunelovali nespolehliví partneři, kteří ho připravili téměř o veškerý majetek.
Playboji tuhle kauzu pak potměšile připomněl další pánský titul s nahými dívkami, měsíčník Penthouse, který tehdy mezinárodně představoval jeho hlavní konkurenci. Když r. 1996 také spustil českou verzi, zařadil do jejího prvního čísla rovněž rozhovor s Pavlem Kadlčákem – ovšem už jako se zkrachovalcem. Dával tím najevo, že méně skáče na povrchní pozlátko. Moc si tím však nepomohl – na našem trhu se výrazněji neuchytil, jeho česká verze přestala na rozdíl od Playboye vycházet, a do problémů se nakonec dostal i celosvětově. V roce 2018 odkoupila zadluženou světovou verzi Penthousu za 11,2 milionu dolarů česká firma WGCZ, provozovatele Xvideos…
Nad pánskými časopisy se smráká
V šéfredaktorském křesle české verze Playboye se vystřídala řada známých i respektovaných osobností, například překladatel a porevoluční primátor Prahy Jaroslav Kořán, spisovatel Arnošt Lustig a další.
Když začaly být zveřejňovány první výsledky nezávislého výzkumu čtenosti časopisů Media Projekt, figuroval Playboy v oblasti exkluzivních společenských časopisů často na prvních místech. Brzy se však ukázalo, že za tím stojí spíš známost jeho značky, než reálná činnost. Časopis se sice nepropadl tolik jako Penthouse, ale poměrně často střídal vydavatele, a zájem čtenářů výrazně kolísal.
V roce 1997 zpopularizoval v USA působící režisér Miloš Forman svým filmem Lid vs. Larry Flynt pornografický časopis Hustler, a i ten se krátce nato objevil na českém trhu. Ani jeho prodejní výsledky však nebyly oslnivé.
Leo pionýrem českého porna
Úplně jinak se odvíjel příběh pornografického časopisu Leo, snad největší legendy mezi českými porno tituly. Jeho první číslo vzniklo takřka na koleně, s poloamatérskými fotografiemi – vyfocené dívky působily spíš nesměle, ale na druhé straně šlo o jeden z prvních ryze českých projektů. A čtenáři na něj zareagovali nesmírně vstřícně. Brzy poté, co se Leo objevilo poprvé, dosahovalo neuvěřitelného nákladu 400 tisíc výtisků. Ze zakladatele časopisu Pavla Kvoriaka vyrostl za necelých deset let jeden z největších evropských magnátů v oboru tištěné pornografie. Jeho firma vydávala celkem 40 titulů v několika jazykových mutacích, zásobovala polský, francouzský, rakouský, ruský, maďarský i slovenský trh a zisky se pohybovaly v řádech stovek milionů korun ročně.
Popularitu si Leo udržovalo i v novém tisíciletí tím, že dokázalo velkými penězi přesvědčit známé tváře z televizní obrazovky, aby pózovaly pro opravdu tvrdé porno fotky – například někdejší moderátorku televize Nova Terezu Pergnerovou nebo jednu z Miss České republiky Dianu Kobzanovou (ta kvůli tomu přišla o korunku). Leo se stalo předzvěstí globálního úspěchu české pornobranže, která – na rozdíl od řady obdobných firem ve světě – dobře chápala momentální trendy. To se projevilo zejména poté, co se celé podnikání v masové míře přesunulo na internet.
Pornoráj v srdci Evropy
Češi se v nové době skvěle adaptovali, a definitivně se ujali role světových lídrů. Jestliže v 90. letech byla ČR pro producenty porna vyhledávanou destinací – zejména díky nižším cenám a současně půvabným a svolným dívkám – nyní získalo body i pro své kvalitní IT zázemí a podporu. Předchozí přednosti přitom nikam nezmizely. Nižší nájmy přispěly k tomu, že vedle Xvideos má svou velkou kancelář v Praze i další globální server Pornhub, a české pornoherečky nadále patří ke světové špičce. V devadesátkách milovníci porna po celém světě zbožňovali Evu Aichmayerovou, v "nultých letech" třeba Silvii Saint, dnes budí jejich zájem Lady Dee či Little Caprice.
(redakčně upraveno, kráceno)
Zdroj: denik.cz