Světluška 3/2023

Zpět

Miroslav Demel: O hudebních nástrojích

Vážení čtenáři,
Knížka O hudebních nástrojích není určena jen dětským čtenářům, ale všem, kteří chtějí mít ucelený přehled o hudebních nástrojích, byť formou krátkých básniček. Pokouším se odhalit slabé stránky jednotlivých instrumentů a pojednat je i jejich provozovatele, trochu nevážně.
Nástroje jsou seřazeny více méně podle jednotlivých sekcí, tak, jak bývají zapisovány v partituře hudebními skladateli. Jedná se o nástroje běžně užívané v našich kulturních podmínkách. Knížka je opatřena vysvětlivkami pro výrazy obecně méně známé.
Každý oddíl je uveden krátkou charakteristikou dané skupiny nástrojů – mottem, a po jeho vyčerpání zakončen rozsáhlejším portrétem hudebního skladatele, který pro tyto nástroje rád a dobře psal.

Poznámka redakce: Tolik ke knize v úvodu píše autor a dodává, že děkuje autoru vtipných ilustrací, které jsou veledůležitou součástí knihy, Pavlu Alexandru Taťounovi. My se musíme bez ilustrací obejít. Přesto si o tvaru a vlastnostech nástrojů můžeme svoji představu udělat a určitě není problém poprosit lidičky kolem nás, aby nás k opravdovému nástroji přivedli. A vše nám předvedli a nechali osahat, vyzkoušet…
V prvním povídání o hudebních nástrojích se budeme věnovat ŽESŤŮM

Co jsou žestě?
Pozlacené plechy.
Troubí na ně
zpod zámecké střechy…

Trubka

Trubka zlatě svítí,
stejný má i hlas.
Chlapci zahrají ti:
jemně, prosím vás…
Náhle zazněl zvuk.
Je to hrozný hluk!
Tak se ozývá
parní lokomotiva.

Lesní roh

Nezkoušejte troubit tuše
na lesní roh v lese!
V porostu zní tón moc suše
a špatně se nese…

Trombony

Pozouny a trombony
se jen roztahují.
Snižce* výpad ohromný
sejme obra v sluji.
*Snižec – (v hudbě) roura, jejímž (po)vytažením se prodlužuje žesťový hudební nástroj a tím se sníží tón z něj vycházející.

Tuba

Tuba je ten hromotluk,
který hudbu tvrdí,
a tubista príma kluk –
buďme na něj hrdí!
Xxx

Se žesťovými nástroji je spojován:
Pavel Josef Vejvanovský (*1639 nebo 1640, patrně Hlučín – †24. července 1693 Kroměříž) byl moravský hudební skladatel středního období baroka. Spolu s Adamem Michnou z Otradovic jsou považováni za nejvýznamnější hudebníky českých zemí 17. století.

Tóny staré trubky, zvané klarina,
trubač Vejvanovský koncert začíná…

Život trubače

Ve století sedmnáctém
kráčí k zámku v Kroměříži
známý trubač s pěkným platem.
Je to Pavel – v klopě fiží.

Paruku má sněhobílou,
k ní pak lesklé černé šaty,
a pod paží jako milou
svírá trubku – nástroj zlatý.

Kapela je připravena
ke koncertu pro biskupa,
jehož kroků teď ozvěna
letí zámkem – Milost dupá.

Když slavný dvůr proplul na sál,
trubač Pavel Vejvanovský
na klarinu znělku zahrál,
pak s kapelou krátké kousky,
které v domě na náměstí
vlastnoručně zkomponoval.
Pro budoucnost velké štěstí,
že vše, co psal, dobře schoval.

Po skončení hry pro znalce
(společnost to tak má ráda)
Na řadu vždy přijdou tance –
Menuet* a sarabanda**.

*Menuet – starý tanec ve třídobém taktu
**Sarabanda – pomalý dvorní tanec ze 17. století
Příště si představíme „dřevěné nástroje“

Zpět