Zobrazení textu: Spory, reklamace, stížnosti - máme etické chování trhu?

Kodex „Korektní podnikání“

Existuje dnes řada kodexů, které vymezují etiku chování mezi podnikatelskými subjekty i ve vztahu ke spotřebitelům. Jsou formulovány i normy nadnárodního charakteru- v tomto směru určitě připomeňme nově vydanou normu ISO o společenské (sociální) odpovědnosti firem. Tento dokument si nepochybně zaslouží naši pozornost i formou samostatné tiskoviny. My se ale dnes soustředíme na jiný model.
Kodex „Korektní podnikání“ vydalo před časem sdružení Korektní podnikání s cílem posilování transparentního rámce na vnitřním trhu ČR; je založený na východisku, že každý účastník podnikání má právo na transparentní a účinnou ochranu svých práv na vysoké úrovni. Předmětem této iniciativy je zejména:

* chránit zájmy zákazníků v rámci platné legislativy;
* zvyšovat ochranu zákazníků (včetně koncových zákazníků – spotřebitelů) na úrovni nejlepší praxe a spotřebitelské politiky nad rámec požadavků legislativy;
* podporovat naplňování etického chování dle Kodexu „Korektní podnikání“ všeobecně.

Subjekt chovající se eticky bere patřičný ohled na zájmy zákazníků a jedná podle pravidel čestných obchodních, reklamních a marketingových postupů, např. a zejména:

* nepoužívá zavádějící, klamavé ani nepoctivé podnikatelské postupy, které potenciálně způsobují riziko poškození zákazníků i dalších subjektů trhu;
* veškeré informace o něm samém nebo o poskytovaném zboží či službách jsou předkládány jasným, výrazným, přesným a snadno dostupným způsobem; naopak - nešíří informace, které jsou potencionálně zavádějící, klamavé nebo nepoctivé;
* neklade si jednostranně zvýhodňující smluvní podmínky;
* provádí reklamu a marketing tak, aby byly pravdivé a zřetelně identifikovatelné, a věnuje zvláštní péči reklamě a marketingu zaměřenému na děti, staré lidi, vážně nemocné a jiné osoby, které nemusí být schopny plně pochopit informace, které jim jsou předkládány;
* poskytuje o sobě přesné, srozumitelné a snadno dostupné informace, umožňující přinejmenším pohotovou, snadnou a účinnou komunikaci zákazníků s podnikem a účinné řešení sporů, zejména vyřizování reklamací.

Subjekt chovající se eticky umožňuje zákazníkům kvalifikované rozhodnutí o nákupu nebo prodeji zboží či služeb a poskytuje přesné a snadno dostupné informace (popis nabízeného zboží a/nebo služby, cenu, podmínky nákupu nebo prodeje).
Text příslušných obchodních podmínek nákupu nebo prodeje zboží či služeb musí být srozumitelný a úplný a musí umožňovat uchování dostatečných záznamů o těchto podmínkách.
Kodex stanovuje, že členové sdružení Korektní podnikání souhlasí s projednáním stížnosti Dohodovacím výborem a zavazují se principy v nich obsažené plnit. Členové sdružení jsou také povinni plně respektovat rozhodnutí Dohodovacího výboru.
Pro spotřebitele je proto výhodné, aby prodejce či poskytovatel služby (kterého buď využívá často, anebo jednorázově při dražším nákupu či zakázce), jednoznačně a viditelně deklaroval své etické chování, např. členstvím ve sdružení Korektní podnikání.
A kdo jsou stávající členové tohoto sdružení?

Asociace Osobního Prodeje - www.osobniprodej.cz
Globus ČR, k.s. - www.globus.cz
Svaz českých a moravských spotřebních družstev - www.scmsd.cz
Svaz českých a moravských výrobních družstev - www.scmvd.cz
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR - www.socr.cz
Česká společnost pro jakost, o.s. - www.csq.cz
Sdružení pro oceňování kvality - www.sokcr.cz.

Tímto zastoupením členů ve sdružení je pokryt obrovský segment trhu. Spotřebitel se tedy může u svého prodejce nebo poskytovatele služby, který je členem sdružení Korektní podnikání domáhat etického chování i nad úroveň aktuálního legislativního rámce, popřípadě se se stížností obrátit na sdružení samotné - http://www.korektnipodnikani.cz .
Zpět