Zobrazení textu: Spory, reklamace, stížnosti - máme etické chování trhu?

Úvodem

Vztah spotřebitele a poskytovatele služby je dnes a denně vystavován oboustrannému ověřování a prověřování. Mezi námi spotřebiteli je mnoho takových, kteří práci prodejci a poskytovateli dalších služeb rozhodně nezpříjemní. A my spotřebitelé až příliš často postrádáme vysněný „západní (?)“ ráj, kdy zákazník je hýčkán, či alespoň plně respektován. Ze zkušenosti víme, že se „na trhu – při nákupu zboží a služeb – setkáváme s obchodníky korektními i méně korektními. Jsou tací, kteří služby nabízejí se vstřícností a ohledem k zákazníkovi, a při uplatnění reklamace je pro ně spotřebitel partnerem, s nímž věc řeší s ochotou a pochopením. A jsou jiní, kterým je takovýto přístup cizí.“
Pro úpravu vztahů mezi poskytovatelem služby a spotřebitelem existují závazné, regulatorní pravidla – právní předpisy. Ale ty nemohou pokrýt vše. Vztahy vzájemné úcty a tolerance nelze plně nadefinovat do paragrafů zákonů a vyhlášek. Jsou předmětem našeho chování, které se odvíjí z dlouhodobých tradic a kultury, které jsme zdědili, z prostředí v němž vyrůstáme a žijeme, z naší výchovy a vzdělání … Hovoříme o etice chování, o podnikatelské etice.
V této publikaci se chce naše sdružení tohoto složitého tématu alespoň stručně dotknout a přispět tak k diskuzi o něm. Zkulturňování vztahů na našem malém “vnitřním trhu“ je ostatně prioritou většiny našich aktivit a všeobecné etické chování spotřebitelů i poskytovatelů služeb je cílem našeho konání.
Vzhledem k omezenému prostoru této publikace se pokusíme stručně téma podnikatelské etiky vymezit, přejdeme k definování etického a korektního chování, zrekapitulujeme spotřebitelský právní rámec a konečně zmíníme mimosoudní cesty k urovnání sporů.
Ing. Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů
Zpět