Zobrazení textu: Varujte se předváděcích akcí!

4. KLÍČOVÉ MOMENTY PŘEDVÁDĚCÍ AKCE

Jako klíčové jsme nazvali ty momenty, kdy jste vy – zákazníci předváděcích akcí – vystavováni nejsilnějšímu nátlaku a manipulaci.

* DNES SE NIC PRODÁVAT NEBUDE
Po úvodním přivítání vám prodejce s velkou pravděpodobností řekne, že „dnes se žádné předváděné zboží nebude prodávat“. Že dnes jste navštívili pouze reklamní předváděcí akci a že bohužel dnes nemůžete žádné z vystavených zboží zakoupit. Možná si říkáte, proč to dělá? Jedná se o poměrně jednoduchý psychologický trik. Vzpomeňte si, když jste byli děti a někdo vám něco zakázal. Co jste si obvykle řekli? „A zrovna ne!“ a o to více jste po zakázaném toužili anebo jste i vykonali pravý opak, než co vám bylo přikázáno. A to je přesně náš případ. Podobné chování zůstává podvědomě i v nás dospělých a prodejce ho v nás chce vyvolat; takže ve chvíli, kdy nám nákup přeci jen „dovolí“, zachováme se jako vzpurné děti, které si na truc něco koupí.

* POUZE DNES MÁME SPECIÁLNÍ NABÍDKU
Může se také stát, že vám prodejce s bujarým úsměvem na tváři sdělí, že právě dnes slaví jejich firma narozeniny, svátek, vánoce a kdo ví co ještě. Jediným účelem těchto informací ale je, vyvolat ve vás dojem, že pouze dnes máte šanci zboží nakoupit se slevou a výhodně. Což je ve skutečnosti jedna velká lež. Nejsou výjimkou firmy, které takovéto údajné desáté narozeniny slaví i několik let po sobě.

* KVALITA VÝROBKU
Jedním z největších „trumfů v rukávu“ prodejců jsou obvykle odvolání na vysokou kvalitu výrobku. Budou vám tedy tvrdit, že jejich zboží je absolutní špičkou na trhu, že je na nich použito těch nejmodernějších a nejkvalitnějších surovin a technologií. Nevěřte tomu. Kvalita je ve skutečnosti právě jednou z nejslabších článků výrobku. Ačkoliv prodejci své výrobky často nazývají kvalitně znějícími (například německými) názvy, v naprosté většině se jedná o velmi nekvalitní výrobky, nezřídka čínské produkce. Tyto výrobky mají hodnotu několika stokorun a prodejci se vám je díky propracované psychologické „masáži“ snaží prodat mnohdy za cenu až tisícinásobnou.

* ÚDAJNÉ LÉČIVÉ ÚČINKY VÝROBKU
Prodejci se během své prezentace budou často odvolávat na to, že díky jejich výrobku se budete těšit lepšímu zdraví. Nejčastěji prezentovaným výrobkem pro zdraví bude patrně některý z kuchyňských pomocníků – hrnec na vaření v páře, pánve, hrnce s nepřilnavým povrchem apod. Budou vám tvrdit, že díky těmto výrobkům budete vařit téměř bez tuku, soli a zachováte veškeré výživné látky potravin. O tom do jaké míry vám prodejci hovoří pravdu a do jaké míry lžou, může ilustrovat doslovný přepis dopisu, který jsme obdrželi od nejmenovaného pána, který se také nechal na jedné z předváděcích akcí podvést.
„Po vyzkoušení výrobku jsme zjistili, že zboží, které jsme zakoupili za cenu, která odpovídá výši měsíčního důchodu manželky, je zřejmě zmetek. My jsme si zmíněný výrobek koupili s tím, že ušetříme čas, tuky a elektrickou energii. Manželka je dobrá a zkušená kuchařka, ale když porovnávala vaření tradiční s vařením na novém hrnci, raději už vaří zpět na našem tradičním nádobí. To nové se neosvědčilo.“
Některé výrobky jsou jako zdravotní a léčivé prostředky přímo prodávány. Jedná se o různé polštáře, matrace a podložky, bio-lampy apod. Jejich účinek na zdraví uživatele bychom mohli považovat za úsměvný, kdybyste za bezcenný brak nezaplatili dvacet, třicet tisíc korun. Prodejce přitom zneužívá vaší lásky k vašim bližním: „Vy nechcete, aby vaše děti a vnoučata byli zdraví?!“

* LOSOVAČKY, BINGA, VÝHRY
Firma, která vás na předváděcí akci nalákala, je v prvé řadě obchodník. Firma musela na konání akce vynaložit určité náklady (cesta na místo určení, pronájem sálu, platy prodejcům aj.) a že tyto náklady se jí musí nejen vrátit, ale chce také vydělat. A ne málo. Je proto logické, že údajné „výhry“, „slevy“ a „akce“ jsou jedním velkým podvodem. A jak taková údajná „výhra“ může vypadat v praxi?
Prodejce vám po celou dobu prezentace bude představovat zboží, ke kterému bude teatrálně přilepovat cedulky s cenami. Tyto ceny jsou ale velmi, velmi nadhodnocené. Po takovéto i tříhodinové prezentaci, při níž vám bude vykládat, jak je zboží úžasné a dokonalé – a proto také tak drahé, se bude konat nějaká forma „soutěže“ s následnými „výhrami“. Setkali jsme se například s lepením čísel na židle, na obálky s výherními čísly, kufříky s výhrami apod. Ať už se ke své fiktivní výhře dostanete jakkoliv, nepodlehněte falešné představě o tom, jaké štěstí vás potkalo! Nevěřte prodejcům. Jsou to dravci, do jejichž osidel máte spadnout. Skutečně se nejedná o výhru. Vše co dostanete, si také draze zaplatíte. Je to stejné, jakoby vás někdo tři hodiny přesvědčoval o tom, jak úžasný nabízí rohlík, který je tak skvělý, že stojí pět tisíc korun. Ale že o něj bude taková soutěž, a kdo vyhraje, může si ho pořídit za pouhé dva tisíce.

* SLEVA MEZI ČTYŘMA OČIMA
Scénář předváděcích akcí je vždy stejný. Po velmi dlouhé (několikahodinové) prezentaci výrobků se vyhlásí přestávka. Prodejci na vás budou poměrně silně atakovat (kdo neuposlechne, nedostane přeci na konci akce dáreček!), abyste během této přestávky navštívili jednoho z prodejců (sedících každý v jiném rohu místnosti). Jako důvod uvádí například, že máte jít pouze nezávazně sdělit, který z výrobků se vám nejvíce líbil apod. Pointa tohoto setkání o samotě s prodejcem ovšem spočívá v tom, že prodejce na vás začne spiklenecky mrkat a tvrdit, že zrovna vy se mu celou dobu líbíte a proto jen vám toto zboží dá za zlomek ceny. Aby dodal svému tvrzení přesvědčivosti, začne ještě s povídačkou o tom, ať to ale „hlavně proboha nikomu neříkáte! Ani kamarádům a hlavně ne nikomu z akce, nebo by ho vyhodili“. Jedná se o poměrně efektivní techniku, pomocí které se prodejcům podaří přimět k nákupu velké množství zákazníků. Ovšem – ne vás! Vy už přeci víte, v čem tato technika spočívá a nenecháte se takto lacině napálit.

* JENOM MI TO TADY PODEPIŠTE
Tak tady skutečně velký pozor! NIKDY, ale skutečně NIKDY na předváděcí akci NIC NEPODEPISUJTE. Žádné prezentační listiny, převzetí výhry - zkrátka nikdy NIC. Prodejce, i když tvrdí něco jiného, váš podpis vždy potřebuje jen a jen k jedné věci a sice – k UZAVŘENÍ KUPNÍ SMLOUVY. Uvědomte si, že i když to tak na první pohled nevypadá, váš podpis může mít hodnotu i několika desítek tisíc korun! Největší zákeřnost je v tom, že podepsat papír vypadá snadně. Ale než vezmete pero do ruky, vzpomeňte si na to, co jste se dočetli v tomto letáku.
Svět předváděcích akcí je jedna velká fikce, kde jde prodejcům pouze o jedno – získat vaše peníze. Sdružení českých spotřebitelů již řadu let nabádá spotřebitele: PODEPSAT MŮŽEŠ, PŘEČÍST MUSÍŠ! Naše zkušenost říká, že na předváděcích akcích se podepisuje zásadně bez možnosti přečíst. Jedna z obětí, která nás kontaktovala, byla donucena podepsat, přestože neměla s sebou na akci brýle.
Zpět